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はじめに
神経科学と文学
美を生み出す脳
医師としての視点
神経科学者としての視点
患者としての視点
本書の構成
第一章 ハイパーグラフィア
側頭葉てんかんとハイパーグラフィア
側頭葉の働き
側頭葉てんかんの特徴
ハイパーグラフィアとは
側頭葉てんかん発作の症状
躁うつ病とハイパーグラフィア
躁病患者が書くわけ
ウェルニッケ失語症、統合失調症とハイパーグラフィア
苦しみとハイパーグラフィア
作家の創造性と病理
第二章 文学的創造力と衝動
創造性の定義
才能、意欲、生産性と創造性
精神分析から見た創造性
認知心理学から見た創造性
精神病理として見た創造性
薬物と創造性
左脳・右脳と創造性
前頭葉と創造性
側頭葉と創造性
創造性を解明する新たな技術
第三章 精神状態としてのライターズ・ブロック
どんな感じがするのか
どんな原因があるのか
失書との相違
アメリカ文化とライターズ・ブロック
インスピレーションの枯渇
書くこと以外のブロック
認知心理学から見たライターズ・ブロック
精神分析から見たライターズ・ブロック
多角的な精神力動論から見たライターズ・ブロック
自分でできる解決法
作家たちの対策
外的な要因---親であることと創造
文学理論から見たライターズ・ブロック
第四章 脳の状態としてのライターズ・ブロック
書痙とライターズ・ブロック
先送りとライターズ・ブロック
うつとライターズ・ブロック
・うつと書くこと
・うつをもたらす脳の状態
・うつの治療
・うつは創造に必要か
生産性のサイクルとライターズ・ブロック
・睡眠のサイクル
・季節のサイクル
・ホルモンのサイクル
不安とライターズ・ブロック
・動機の過剰
・不安の治療
・自意識の影響
その他の生物学的要因
さまざまな原因どうしを関連づける
第五章 どうやって書くのか---皮質
脳のどこがかかわっているのか
左脳の言語野
ブローカ野とウェルニッケ野
失語症と比喩
さまざまな失語症
右脳の言語野
書くことと話すことの進化
書き言葉の力
書き言葉における抑揚
共感覚
読むことと書くこと
読み書きの学習
ハイパーレキシア
ディスレキシア
書くというテクノロジー
第六章 なぜ書くのか---辺縁系
感情をコントロールする脳
感情に影響する神経伝達物質
感情と行動のつながり
感情の分類
感情と理性
コミュニケーション衝動の起源
感情と言語の結びつき
向精神薬としての言語
必要性の表現としての言語
文学を生み出す生物学的な衝動
自己表現がもたらすもの
社会的なつながりという麻薬
喜びと苦しみは分かちがたい
作家はなぜ書くのか
私自身の告白
孤独を満たすために書く
因果関係の鎖
認識論的意味と辺縁系の意味
辺縁系の意味と文学
第七章 暗喩、内なる声、詩神
世界は暗喩に満ちている
科学的文章の特徴
暗喩としての科学モデル
暗喩の役割
精神状態の暗喩の意義
病としての暗喩
詩神の訪れ
自我異和的な創造性
内なる声から幻聴まで
わたしに訪れた詩神
内なる声との闘い
右脳と内なる声
自由意志という感覚
原始的に考えるための内なる声
インスピレーションという体験
宗教的インスピレーションと創造的インスピレーションの類似
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Introduction
Poets teach us to use words with special force. We may need their help in finding new ways to talk about brains.
---J.Z. Young, Programs of the Brain
A creative writer is one for whom writing is a problem.
---Roland Barthes, Writing Degree Zero
WRITING IS ONE of the supreme human achievements. No, why should I be reasonable? Writing is the supreme achievement. It is by turns exhilarating and arduous, and trying to write obsesses and distresses students, professional writers, and diarists alike. Writers explain why they write (and have trouble writing) one way; freshman composition teachers, another; literary critics and psychiatrists and neurologists have increasingly foreign explanations. These modes of thinking about the emotions that surround writing do not easily translate into one another. But one fact is always true: the mind that writes is also the brain that writes. And the existence of brain states that affect our creativity raises questions that make us uneasy. What is the relation between mind and body? What are the sources of imagination?
How can both neuroscience and literature bear on the question of what makes writers not only able to, but want to, even need to, write? How can we understand the outpouring of authors like Joyce Carol Oates or Stephen King? Why does John Updike see a blank sheet of paper as radiant, the sun rising in the morning? (As William Pritchard said of him, "He must have had an unpublished thought, but you couldn't tell it.") This compulsion seems -- and is -- an unbelievably complex psychological trait.
Yet it is not so complex that it cannot be studied. Neurologists have found that changes in a specific area of the brain can produce hypergraphia -- the medical term for an overpowering desire to write. Thinking in a counterintuitive, neurological way about what drives and frustrates literary creation can suggest new treatments for hypergraphia's more common and tormenting opposite, writer's block. Both conditions arise from complicated abnormalities of the basic biological drive to communicate. Whereas linguists and most scientists have focused primarily on writing's cognitive aspects, this book spends more time exploring the complex relationship between writing and emotion. It draws examples from literature, from my patients, and from some of my own experiences.
Evidence that ranges from Nabokov to neurochemistry, Faulkner to functional brain imaging, shows that thinking about excesses and dearths of writing can also clarify normal literary output and the mechanisms of creativity. The few current books on creativity that include a neuroscientific perspective have neglected crucial brain regions such as the temporal lobe and limbic system in favor of a still-popular -- but arguably oversimplified -- emphasis on the role of the right side of the brain.
Focusing on the importance of the brain in the drive to write helps suggest treatments for disorders of creativity that are sometimes medical. It should do so, though, without ignoring the fact that most people struggling with blocks, are not mentally ill. Concentrating on the brain structures underlying creativity provides surprising answers to such diverse questions as how we learn to write, the nature of metaphor, and even what causes the strange sensation of being visited by the muse.
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